ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

Jak komponować zdjęcia uliczne

Jak komponować zdjęcia uliczne
Na co trzeba zwrócić uwagę przy komponowaniu zdjęć street photo? Gavin Mills polega na swojej fotograficznej intuicji, ale nie tylko...

PROfil

Gavin Mills
Robi zdjęcia na całym świecie, najczęściej w Londynie i Tokio. Stale współpracuje z Leica Meet i jest członkiem innych mniej formalnych grup publikujących w serwisie Flickr fotografie uliczne i dokumentalne. Gavin jest znany z doskonałej kompozycji obrazu oraz umiejętnego wykorzystania techniki fotografowania w czerni i bieli. Szczegółowe informacje na temat Gavina oraz więcej jego zdjęć znaleźć można na jego stronie internetowej: www.gavinmillsphotography.com

Gavin przyznaje, że nie jest zwolennikiem komponowania zdjęć jedynie w oparciu o klasyczne reguły fotografowania. "Nigdy nie wiem, jaka scena przyciągnie moją uwagę, dopóki jej nie zobaczę. Zdjęcie tego rowerzysty (powyżej) zarejestrowałem na słynnym targu rybnym Tsukiji w Tokio". Gavin spacerował po historycznym targu rybnym, gdy nagle coś przyciągnęło jego uwagę. "Od razu rzuciło mi się w oczy to szerokie wejście: wiedziałem, że gdybym tylko mógł sfotografować właściwy temat na jego tle, to uzyskam bardzo sugestywny obraz. Zauważyłem tragarzy pchających wózki, ale musiałem poczekać 20 minut, aż jeden z nich pojawi się w wejściu. Nagle jakiś mężczyzna przejechał rowerem na tle przejścia, a ja zarejestrowałem tę scenę".

Gavin wiedział, że na wykonanie zdjęcia ma tylko kilka sekund, więc skorzystał z techniki wstępnego ustawienia ostrości. Ustawianie ostrości i szybkość reakcji to bardzo ważne kwestie w fotografii ulicznej i dokumentalnej, ale Gavin podkreśla także, że kluczową rolę odgrywa tu cierpliwość. "Miejsce, które zauważę i które mi się podoba - jak na przykład most lub targ - porównuję do sceny teatralnej. Czekam tylko, aż pojawią się na niej aktorzy. Innymi słowy albo natkniesz się na ciekawy temat i postarasz się jak najlepiej wkomponować go w otoczenie, albo najpierw wybierzesz lokalizację i zaczekasz aż pojawi się obiekt".

Dlaczego ta kompozycja jest udana? Wykorzystując obiektyw o ogniskowej 28 mm, Gavin uchwycił wystarczająco duży obszar sceny, aby dodać obrazowi oddziałujący na wyobraźnię kontekst, a jednocześnie zarejestrować szczegóły rowerzysty, który został idealnie umieszczony na tle szerokiego przejścia. Kształty graficzne są tak wyraziste, że nawet po odwróceniu obrazu do góry nogami kompozycja nadal jest spójna. Tło jest dynamiczne i oddaje atmosferę tętniącego życiem targu rybnego, ale nie odwraca uwagi od konturu rowerzysty. Dzięki precyzyjnemu określeniu miejsca w kadrze, w którym powinna znaleźć się jego sylwetka, i wcześniejszym zogniskowaniu obiektywu, Gavin był w stanie zdecydować, które elementy otoczenia ukazać na zdjęciu. Delikatna winieta kieruje całą uwagę osób oglądających zdjęcie na przejeżdżającego rowerzystę, nadal jednak przy krawędzi obrazu widocznych jest wystarczająco dużo detali, aby pozwoliły one poczuć atmosferę tego unikatowego miejsca.

W pierwszej kolejności przyjrzyj się tłu, a dopiero później szczegółom pierwszego planu. Jasne kolory w tle przyciągną uwagę odbiorcy, więc rozważ skonwertowanie zdjęcia do odcieni szarości.

Jeśli chodzi o bardziej ogólne rady dotyczące fotografii ulicznej, Gavin wyjaśnia, że najczęściej robi zdjęcia, ustawiając duży otwór przysłony, tak aby wyodrębnić temat z tła (takiej samej rady udzieli Ci większość profesjonalnych fotografów). "Inną ważną rzeczą jest wykorzystanie wyrazistych linii wiodących budynków, które powinny skupiać uwagę odbiorcy. Zastanów się także, co powinno znaleźć się w kadrze, a co powinieneś z niego wykluczyć. Jeżeli obraz będzie się składał ze zbyt wielu elementów, to osoba patrząca na zdjęcie zostanie zbita z tropu i nie będzie wiedziała, co jest tematem fotografii”.

Kompozycja w fotografii ulicznej - przykład drugi

"Na zdjęciu jest moja żona Noriko. Ta fotografia wykonana podczas rodzinnych wakacji na Cyprze doskonale pokazuje, jak należy budować kompozycję obrazu i jak wykorzystywać światło, fotografując dość spontaniczne sceny" – mówi Gavin. "Tematem tego zdjęcia miało być kontemplowanie krajobrazu, dlatego poprosiłem żonę, aby usiadła na ławce.

Mógłbym umieścić Noriko w martwym centrum kadru, ale bardziej naturalna wydawała mi się kompozycja wykorzystująca drzewa jako naturalne obramowanie ławki. W tym przypadku subiektywne odczucia i intuicja fotografa okazały się bardziej efektywne niż wykorzystanie sztywnych zasad i reguł komponowania fotografii. Na moich zdjęciach ulicznych i dokumentalnych zwykle przedstawiam jakichś ludzi, ale jeżeli zauważysz interesującą scenę, musisz działać szybko".


Dlaczego ta kompozycja jest udana?
1. Przez umieszczenie tematu poza centrum kadru Gavin stworzył ciekawszą wizualnie kompozycję zdjęcia przedstawiającego kobietę podziwiającą zachwycający widok w trakcie przerwy w długiej podróży samochodem.
2. Idealnie umieszczone w kadrze drzewa nie odwracają uwagi ani nie rozpraszają oglądających.
3. Przez zwiększenie głębi ostrości w wyniku ustawienia małego otworu przysłony, Gavinowi udało się stworzyć panoramiczny obraz i uzyskać wrażenie skali. Kąt, pod jakim ustawione jest rondo kapelusza kobiety doskonale komponuje się z górskim zboczem. Dzięki delikatnemu winietowaniu, cała uwaga odbiorcy skupiona zostaje na głównym temacie fotografii.
Dlaczego ta kompozycja jest udana?
1. Przez umieszczenie tematu poza centrum kadru Gavin stworzył ciekawszą wizualnie kompozycję zdjęcia przedstawiającego kobietę podziwiającą zachwycający widok w trakcie przerwy w długiej podróży samochodem.
2. Idealnie umieszczone w kadrze drzewa nie odwracają uwagi ani nie rozpraszają oglądających.
3. Przez zwiększenie głębi ostrości w wyniku ustawienia małego otworu przysłony, Gavinowi udało się stworzyć panoramiczny obraz i uzyskać wrażenie skali. Kąt, pod jakim ustawione jest rondo kapelusza kobiety doskonale komponuje się z górskim zboczem. Dzięki delikatnemu winietowaniu, cała uwaga odbiorcy skupiona zostaje na głównym temacie fotografii.

 

Serwisy specjalne



Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy